Flåklypa Julehefte 2024

Nok en gang har jeg fått lov til å leke meg med Kjell Aukrusts fantastiske figuerer. I årets Flåklypa Julehefte blir Flåklypas helautomatiserte bidrag i julegatekonkurransen sabotert av utenlandske hackere. For å sitere Ludvig: «Hvem kan gjørra noe så lompent?».

Innbyggerne i Flåklypa har bestemt seg for å delta i konkurransen om å ha den fineste julegata i kongeriket. For å hevne fjorårets forsmedelige tap mot Tynset, har innbyggerne investert tungt i helautomatisert julepynt fra junaiten. Men like før den praktfulle julegata skal foreviges og fotografiene sendes inn til juryen, begynner julenisser, reinsdyr, skilter og bjeller å oppføre seg helt avsindig. Julegatekomitéen skjønner fort at julepynten, som er styrt via internett, har blitt hacket!

Hvilke ondskapsfulle, julefiendtlige krefter kan stå bak? Er tynsetingene på ferde eller er det enda større krefter som stikker kjepper i hjulene? Solan og Ludvig bestemmer seg for å løse saken og spore opp sabotørene! Det blir en spennende etterforskning som leder til overraskende resultater.

Årets Flåklypa julehefte er allerede på plass i sjokkselgere over hele landet! Den drivende dyktige Thierry Capezzone holder fortsatt i tusjpennen og sørger for at Aukrusts figurer er godt ivaretatt og at julestemningen fra den lille bygda strømmer ut fra sidene!

Anmelderne har allerede fått tak i sine eksemplarer. Her er noen av tilbakemeldingene:

Det er dermed masse gammel tradisjon i årets hefte, men det er også up-to-date, siden årets tema er fake news, fantastisk koblet til Reodor Felgens skitt-og-kanel-separator.

Ronny Kjellsberg, Venstresida.net. Terningkast 6


Juleheftet «Aukrusts jul: Flåklypa» har siden 2004 etablert seg som et av de mest gjennomarbeidede norske juleheftene, der manusforfatter Haakon W. Isachsen og tegnerne Svein Samuelsen og Thierry Capezzone i årevis har vist seg som solide forvaltere av Kjell Aukrusts rike arv. Øyvind Sagåsen overtok manus i fjor, og årets bidrag er utvilsomt et av årets beste julehefter, med en nærmest perfekt balanse av tradisjon og fornyelse i et godt etablert univers.

Øyvind Holen, Dagens Næringsliv.